Ήταν αναμφισβήτητα μια μεγάλη πρωτοπόρος του χορού. Τα γερμανικά μέσα από χθες φιλοξενούν αναλυτικά και εκτεταμένα αφιερώματα στην Πίνα Μπάους η οποία έφυγε αιφνιδιαστικά στα 68 της χρόνια. Η περίφημη χορογράφος που εργάστηκε από το 1973 και ανέδειξε το χοροθέατρο του Βούπερταλ σαν ένα από τα σπουδαιότερα του κόσμου πέθανε χθες χτυπημένη από τον καρκίνο, ο οποίος διεγνώσθη μόλις πριν από 5 μέρες. Η Πίνα Μπάους έδινε παραστάσεις με το χοροθέατρό της μέχρι και πριν από μια εβδομάδα.
Η Πίνα Μπάους γεννήθηκε το 1940 στο Ζόλινγκεν της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας και ήδη σε ηλικία 14 χρόνων ξεκίνησε να σπουδάζει δίπλα στον περίφημο δάσκαλο Κουρτ Γιός, ο οποίος σημάδεψε την πορεία της στη σχολή Folkwang του Έσεν και αργότερα στη σχολή Juilliard School της Νέας Υόρκης. Το 1962 επέστρεψε στη Γερμανία και μόλις έξι χρόνια αργότερα, ξεκίνησε να χορογραφεί διχάζοντας στην αρχή το κοινό, το οποίο όμως αργότερα τη λάτρεψε κυριολεκτικά.
Έργο ανατρεπτικό γεμάτο ποίηση
Η τελευταία πρεμιέρα στις 12 Ιουνίου 2009Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: Η τελευταία πρεμιέρα στις 12 Ιουνίου 2009Στη δεκαετία του ‘70 οι χορογραφίες της έδιναν ακόμα πολύ χρόνο στο χορό, στη συνέχεια εμπλούτιζε τις παραστάσεις της ολοένα και περισσότερο με λόγο και τραγούδι. Παραστάσεις ανατρεπτικές, γεμάτες ποίηση και χιούμορ μετέφεραν επί σκηνής με έναν τρόπο μοναδικό την καθημερινότητα, τις προσωπικές σχέσεις, το φόβο, τον έρωτα, την αγωνία του θανάτου. Παραστάσεις όπως η ‘Ιεροτελεστία της Άνοιξης’ από την όπερα των Γκλούκ και Στραβίνσκυ άφησαν εποχή. Συνήθιζε να δίνει τις πρεμιέρες της τον Μάιο ή τον Ιούνιο με παραστάσεις που δεν είχαν ακόμα τίτλο. Η τελευταία πρεμιέρα ήταν στις 12 Ιουνίου. Το έργο ήταν ακόμα υπό διαμόρφωση και στη συνέχεια με την πάροδο ορισμένων παραστάσεων αποκτούσε και τίτλο.
Παραστάσεις όπως το Καφέ Μύλερ, τα Γαρύφαλλα, Βίκτορ, Παλέρμο-Παλέρμο, το Kontakthof και τόσα άλλα σημάδεψαν την ιστορία του σύγχρονου χοροθεάτρου, μέσα από τη δική της πολύ ιδιαίτερη ματιά.
"Αυτή τη φορά", έλεγε πριν από χρόνια, "θα ήθελα να ξεκινήσω στο Βούπερταλ με το Kontakthof με εφήβους γύρω στα 14. Ξέρετε ότι πριν από καιρό είχα κάνει το έργο με κυρίους και κυρίες άνω των 65 και τώρα με ενδιαφέρει πως είναι μια παραγωγή με ανθρώπους που έχουν άλλη ηλικία και άλλες εμπειρίες και όλα είναι πολύ εύθραυστα."
Στην Πίνα Μπάους είχαν απονεμηθεί δεκάδες διακρίσεις με σημαντικότερη το 2007 το βραβείο Κιότο, το οποίο θεωρείται το Νόμπελ των τεχνών καθώς και το Χρυσό Λιοντάρι στην Μπιενάλε της Βενετίας. Η Πίνα Μπάους παραχωρούσε σπάνια συνεντεύξεις και απέφευγε να μιλάει για το έργο της. Έκανε έτσι όπως συνήθως κάνουν οι άνθρωποι που πραγματικά έχουν κάτι να πουν.
Μαρία Ρηγούτσου
Η Πίνα Μπάους γεννήθηκε το 1940 στο Ζόλινγκεν της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας και ήδη σε ηλικία 14 χρόνων ξεκίνησε να σπουδάζει δίπλα στον περίφημο δάσκαλο Κουρτ Γιός, ο οποίος σημάδεψε την πορεία της στη σχολή Folkwang του Έσεν και αργότερα στη σχολή Juilliard School της Νέας Υόρκης. Το 1962 επέστρεψε στη Γερμανία και μόλις έξι χρόνια αργότερα, ξεκίνησε να χορογραφεί διχάζοντας στην αρχή το κοινό, το οποίο όμως αργότερα τη λάτρεψε κυριολεκτικά.
Έργο ανατρεπτικό γεμάτο ποίηση
Η τελευταία πρεμιέρα στις 12 Ιουνίου 2009Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: Η τελευταία πρεμιέρα στις 12 Ιουνίου 2009Στη δεκαετία του ‘70 οι χορογραφίες της έδιναν ακόμα πολύ χρόνο στο χορό, στη συνέχεια εμπλούτιζε τις παραστάσεις της ολοένα και περισσότερο με λόγο και τραγούδι. Παραστάσεις ανατρεπτικές, γεμάτες ποίηση και χιούμορ μετέφεραν επί σκηνής με έναν τρόπο μοναδικό την καθημερινότητα, τις προσωπικές σχέσεις, το φόβο, τον έρωτα, την αγωνία του θανάτου. Παραστάσεις όπως η ‘Ιεροτελεστία της Άνοιξης’ από την όπερα των Γκλούκ και Στραβίνσκυ άφησαν εποχή. Συνήθιζε να δίνει τις πρεμιέρες της τον Μάιο ή τον Ιούνιο με παραστάσεις που δεν είχαν ακόμα τίτλο. Η τελευταία πρεμιέρα ήταν στις 12 Ιουνίου. Το έργο ήταν ακόμα υπό διαμόρφωση και στη συνέχεια με την πάροδο ορισμένων παραστάσεων αποκτούσε και τίτλο.
Παραστάσεις όπως το Καφέ Μύλερ, τα Γαρύφαλλα, Βίκτορ, Παλέρμο-Παλέρμο, το Kontakthof και τόσα άλλα σημάδεψαν την ιστορία του σύγχρονου χοροθεάτρου, μέσα από τη δική της πολύ ιδιαίτερη ματιά.
"Αυτή τη φορά", έλεγε πριν από χρόνια, "θα ήθελα να ξεκινήσω στο Βούπερταλ με το Kontakthof με εφήβους γύρω στα 14. Ξέρετε ότι πριν από καιρό είχα κάνει το έργο με κυρίους και κυρίες άνω των 65 και τώρα με ενδιαφέρει πως είναι μια παραγωγή με ανθρώπους που έχουν άλλη ηλικία και άλλες εμπειρίες και όλα είναι πολύ εύθραυστα."
Στην Πίνα Μπάους είχαν απονεμηθεί δεκάδες διακρίσεις με σημαντικότερη το 2007 το βραβείο Κιότο, το οποίο θεωρείται το Νόμπελ των τεχνών καθώς και το Χρυσό Λιοντάρι στην Μπιενάλε της Βενετίας. Η Πίνα Μπάους παραχωρούσε σπάνια συνεντεύξεις και απέφευγε να μιλάει για το έργο της. Έκανε έτσι όπως συνήθως κάνουν οι άνθρωποι που πραγματικά έχουν κάτι να πουν.
Μαρία Ρηγούτσου
3 σχόλια:
Ξέρει κανείς τίποτα για την φήμη ότι αυτοκτόνησε;
Θα ήθελα να μάθω περισσότερα για την Πίνα Μπάους, χωρίς όμως κοσμητικά επίθετα, αλλά περιγράφοντας με χειροπιαστούς τρόπους το τί έκανε ακριβώς, πώς ήταν ο χορός της, τι έκφραζε, με τι μέσα, τι σχέση είχε με την πολιτική, τις ιδεολογίες, ποιά ήταν η εικόνα της γυναίκας και του άντρα, τι κινητικό λεξιλόγιο επεξεργαζόταν; Ποιός μπορεί να γράψει;
Σε αυτό το blog http://highvoltagepress.blogspot.com/, της Νατάσας Χασιώτη, μπορείς να διαβάσεις αναδημοσιευμένο ένα παλιώτερο κείμενο- κριτική της για το "1980" της Πίνα Μπάους.
Δημοσίευση σχολίου