επισκεπτες:

www.website-hit-counters.com

Άρθρο στο περιοδικό Velvet

Χορος και Κοινωνικη Εξεγερση

Οι δύο μήνες που μεσολάβησαν από
το προηγούμενο τεύχος του V και τα
πρόσφατα «Δεκεμβριανά», μας γέμι-
σαν με σκέψεις, ερωτηματικά, πάθος,
αγανάκτηση, αμφιβολία, όρεξη για δράση,
πολιτικές και κοινωνικές συζητήσεις…
Μαζί και μια εύλογη βαθιά ανησυχία για
το τι ακριβώς πρέπει να σκεφτούμε και
κάνουμε ατομικά αλλά και συλλογικά
για την αντιμετώπιση της αστυνομικής
και κοινωνικής βίας, της αδικίας, της
υπεράσπισης των συνταγματικών αλλά και
ανθρωπίνων δικαιωμάτων μας, της γενικό-
τερης κοινωνικής παρακμής…
Η τέχνη έχει χρέος να παίρνει θέση. Το ίδιο
και οι άνθρωποί της. Έτσι και μια μερίδα των
ανθρώπων του χορού, δεν έμειναν ασυγκίνητοι
και αμέτοχοι σε όλα αυτά...
Η στήλη Decadance δεν μπορεί και δεν θέλει
να μείνει απλός παρατηρητής. Θέλει να δώσει
πληροφορίες και να υποστηρίξει, με τον τρόπο που
μπορεί, αυτές τις προσπάθειες και ίσως να ευαισθη-
τοποιήσει για περαιτέρω έρευνα και αναζήτηση…
Όπως είχε αναφερθεί και σε παλαιότερο τεύχος, το
Σωματείο Εργαζομένων στο Χώρο του Χορού (ΣΕ.
ΧΩ.ΧΟ.=sic) είναι γεγονός! Μετά από περιπέτειες
και άκαρπες προσπάθειες δέκα σχεδόν χρόνων
-λόγω διαφόρων νομικών δυσκολιών και άγνοιας-
το συνδικαλιστικό όργανο των εργαζομένων στον
τομέα του χορού αποτελεί πλέον πραγματικότη-
τα. Σε αντίθεση με το σωματείο των χορογράφων
που είναι καθαρά καλλιτεχνικό (και ίσως όχι τόσο
λειτουργικό όπως λέγεται...) το ΣΕ.ΧΩ.ΧΟ. έχει
ως στόχο τη συσπείρωση των εργαζομένων για τη
διεκδίκηση δικαιωμάτων που για άλλους κλάδους
θεωρούνται δεδομένα εδώ και χρόνια (π.χ. ασφάλι-
ση, κατοχύρωση ελάχιστης αμοιβής κ.λπ.)... Φυσικά
η τωρινή κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα το κάνει
πιο επίκαιρο από ποτέ! Ενημέρωση σχετικά με το
ΣΕ.ΧΩ.ΧΟ. : www.sexwxo.blogspot.com
Με αφορμή τα πρόσφατα γεγονότα, ένα μέρος της χο-
ρευτικής κοινότητας ένιωσε ότι αυτά που συμβαίνουν την
αφορούν άμεσα και προβληματίστηκε σχετικά με το κατά
πόσο η «δουλειά» της είναι επίκαιρη και με ποιο τρόπο
θα μπορούσε να προσφέρει στην αφύπνιση και ευαισθητο-
ποίηση του κοινού. Έτσι γεννήθηκε μια πρωτοβουλία που στην αρχή ονομάστηκε «πάμε πλατεία», η οποία αρχικά έθεσε ένα
κάλεσμα προς τη χορευτική κοινότητα με στόχο τη μετακίνηση της
δημιουργικότητας από τα θέατρα στο δρόμο... Πιθανές παραστά-
σεις λοιπόν σε δρόμους, πάρκα και πλατείες για την επανα-οικειο-
ποίηση αυτού που ονομάζεται δημόσιος χώρος!
Η πρωτοβουλία αυτή, που σταδιακά και μετά από γόνιμες συζη-
τήσεις συσπείρωσε όλο και περισσότερα άτομα, μετονομάστηκε
σε «Πρωτοβουλία Καλλιτεχνών Χορού». Οι συναντήσεις συνεχί-
ζονται και μπορεί σύντομα να έχουμε κάποιες πρώτες κινητο-
ποιήσεις-δράσεις... (Ενημέρωση σχετικά με την πρωτοβουλία:
http://protovouliaxorou2009.blogspot.com/).
Με αφορμή αυτές τις εξελίξεις, ας κάνουμε μια μικρή αναφορά
σε κάποιες ομάδες του εξωτερικού των οποίων η δράση θα
μπορούσε να «εμπνεύσει» τους μάχιμους αρτίστες σε αυτή τη
μικρή βαλκανική χώρα...
Υπάρχουν κάποιες ομάδες οι οποίες κινητοποιούν ένα μεγάλο
αριθμό ατόμων μέσα από το διαδίκτυο και οργανώνουν
δράσεις που θυμίζουν φάρσες, έχουν τις περισσότερες φορές
χιούμορ και φαντασία, ενώ περνάνε ταυτόχρονα ένα μήνυμα.
Για παράδειγμα η ομάδα Ιmprov Everywhere δημιουργήθη-
κε το 2001 στη Νέα Υόρκη και σχεδιάζει αποστολές που ο
κύριος σκοπός τους είναι να προσφέρουν διασκέδαση σε
συμμετέχοντες και παρατηρητές με οργανωμένο τρόπο και
να ευαισθητοποιήσουν τον κόσμο ώστε να παρατηρήσει
το περιβάλλον του. Δύο χρόνια μετά εμφανίστηκαν οι
δράσεις Flash mob («ακαριαίος όχλος» στα Ελληνικά)
όπου σαν χαρακτηριστικό τους έχουν τον μεγάλο αριθμό
ατόμων που εμφανίζονται ξαφνικά σε ένα δημόσιο
χώρο, κάνουν μια ασυνήθιστη πράξη και εξαφανίζονται
γρήγορα (τύφλα νάχει ο Φλας Γκόρντον)...
Όλες αυτές οι μορφές έκφρασης έχουν έντονο
κοινωνικό χαρακτήρα και θα μπορούσαν σαφώς να
αποτελέσουν «πολιτικές» πράξεις...
Τέλος, αναφέρω ενδεικτικά κάποιους γνωστούς χορο-
γράφους που καταπιάνονται με μια θεματολογία εξω-
στρεφή με κοινωνικοπολιτικές προεκτάσεις, όπως
οι Xavier Le Roi, Meg Stuart, Robin Orlyn, Jerome
Bel, Les Ballets C de la B (τους έχουμε δει όλους
στο διεθνές φεστιβάλ χορού της Καλαμάτας).
πηγές και εικόνες:
http://improveverywhere.com, http://pranks.com,
http://www.insituproductions.net/enter.html,
http://www.damagedgoods.be,
http://www.robynorlin.com,
http://82.238.77.78/jeromebel/eng/index.asp,
http://www.lesballetscdela.be/

Nadiezda Stroutskova
μια απλή ιδέα-πρόταση προς τους χορογράφους του Σ.Ε.Χ.
ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΩΝ ΕΠΟΜΕΝΩΝ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΕΩΝ, ΝΑ ΔΕΣΜΕΥΤΟΥΜΕ ΣΥΛΛΟΓΙΚΑ ΟΤΙ ΘΑ ΠΡΟΣΦΕΡΟΥΜΕ ΕΝΑ ΠΟΣΟ πχ 1% ΠΟΥ ΘΑ ΑΝΑΛΟΓΕΙ ΣΤΗΝ ΕΠΙΧΟΡΗΓΗΣΗ ΠΟΥ ΘΑ ΛΑΒΕΙ ΟΠΟΙΟΣΔΗΠΟΤΕ ΑΠΟ ΕΜΑΣ, ΓΙΑ ΤΑ ΝΟΣΗΛΕΙΑ ΤΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑΣ ΚΟΥΝΕΒΑ.
κωνσταντίνος μίχος

ΚΟΙΤΑ ΤΟ ΒΟΔΥ


Αν κάποιος άκουγε την ιστορία της ζωής αυτού του συγκεκριμένου ανθρώπου  ( πως έζησε, τι τον πλήγωνε, τι ονειρευόταν ) θα ήταν εύκολο να τον κοιτάει;


Αν κάποιος στεκόταν γυμνός από τα ρούχα του δίπλα σε ένα σώμα γυμνό από το δέρμα του, τι από τα δύο θα θεωρείτο δημόσια προσβολή και τι δεν θα ήταν εκμετάλλευση;

Αν κάποιος μας προσκαλέσει και κόψει μπροστά μας λίγο από το δέρμα του, εμείς θα τον κοιτάξουμε με ενδιαφέρον για την ανατομική αποκάλυψη;


Aυτή η φωτογραφία από την Γάζα έχει επιστημονικό ενδιαφέρον;
Αν δούμε πολλές ανάλογες φωτογραφίες, θα έχουμε τα ίδια ανακλαστικά;



Γιατί κοιτάμε το ένα κεφάλι και όχι το άλλο;




Ποιοι και γιατί κοιτάνε;

Και άλλες ερωτήσεις:
Γιατί οι ταινίες τρόμου και τα slasher γίνονται της μόδας όταν υπάρχει κοινωνική έκρηξη;

Γιατί μόνο στην Ελλάδα έχει ξεκινήσει τόσο μεγάλη αντίδραση απέναντι στην έκθεση;
Τι ζητά η "Αντιγόνη";
Για ποιό λόγο συγκρούονται σε ολόκληρο το δεύτερο μέρος του "Αίαντα";
Γιατί σκοτώνονται γύρω από το νεκρό σώμα του Πάτροκλου;
Το κεφάλι του Βελουχιώτη κόπηκε από επιστημονικό ενδιαφέρον;

Αυτό με το οποίο πληκτρολογήσατε την διεύθυνση είναι η εικόνα του χεριού σας η το χέρι σας;


Aνοιχτές πολυμορφικές δράσεις στο δρόμο

Παρασκευή, 6 Φεβρουάριος 2009
Ανοιχτές πολυμορφικές δράσεις στο δρόμο

Η εξεγερμένη Λυρική σκηνή ως ένδειξη αλληλεγγύης στους τραυματίες και σε όλους τους διαμαρτυρώμενους του πάρκου Πατησίων και Κύπρου,στους συλληφθέντες της εξέγερσης, στην Κωνσταντίνα Κούνεβα, στον Παλαιστινιακό λαό, σε όσους ακόμα ψάχνουν έναν τρόπο έκφρασης, σε εμάς τους ίδιους

ΚΑΛΕΙ

σε ανοιχτές δράσεις στο δρόμογια την επανοικειοποίηση του δημόσιου χώρου. Ενάντια στην αποστειρωμένη πραγματικότητα.

Πάρτε για όπλο την φαντασία σας και βγείτε στο δρόμο.

Πάρτε : μουσικά όργανα ή υλικά για τη δημιουργία αυτοσχέδιων μουσικών οργάνων(φακές, μανταλάκια, τενεκεδάκια, κατσαρολικά, κουτάλια-μαχαιροπήρουνα), κόκκινες μύτες και πράσινα αυτιά, κορδέλες, χρώματα και αρώματα, σπρέυ , πινέλα,μπογιές, φαί για ψήσιμο, κορίνες, μπαλάκια και ότι θα μπορούσε να υπάρξει και δεν υπάρχει ακόμα.


Ελάτε να διακόψουμε τη ροή της κυκλοφορίας προτάσσοντας τις επιθυμίες μας.


Τόπος: Ο δρόμος (Ακαδημίας, από Λυρική σκηνή μέχρι Πατησίων)


Ώρα:

12.00 συνάντηση συντονισμού όλων των ομάδων στην κατάληψη της λυρικής

16.00 ταυτόχρονη δράση στα ορισμένα σημεία

17.00 ένωση των δρώμενων με την πορεία που ξεκινάει απο τη Λυρική σκηνή προς το
πάρκο Πατησίων και Κύπρου.
Η Θεσσαλονίκη δεν πληρώνει δασκάλες χορού

Απλήρωτες επί 8 μήνες (από την 1η Ιουνίου του 2008) έχει τις εννέα δασκάλες xορού της Δημοτικής Σχολής Χορού ο Δήμος Θεσσαλονίκης. Τους χρωστά συνολικά 70.000 ευρώ. Οι δασκάλες της Ανωτέρας και Ερασιτεχνικής Σχολής του δήμου έχουν προχωρήσει σε επίσχεση εργασίας. Τα μόνα χρήματα που πήραν από τον περασμένο Ιούνιο, είναι το δώρο των Χριστουγέννων. Το θέμα συζητήθηκε τρεις φορές στο δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης, αλλά οι δασκάλες πήραν μόνο υποσχέσεις.

Δεν είναι όμως πρωτόγνωρη αυτή η κατάσταση. Οπως υπογραμμίζουν, επαναλαμβάνεται κάθε τόσο εδώ και τρία χρόνια. Οι δασκάλες χορού απασχολούνται με συμβάσεις αορίστου χρόνου στη Δημοτική Εταιρεία Αθλητικών Δραστηριοτήτων (ΔΕΑΔ) Θεσσαλονίκης, η οποία είναι αυτοτελές νομικό πρόσωπο με δικό του Δ.Σ. και προϋπολογισμό. Τα χρήματα έρχονται από τον Δήμο Θεσσαλονίκης, αλλά με εντάλματα, η υπογραφή των οποίων πολλές φορές καθυστερεί.

Οι δασκάλες χορού απέχουν από τα μαθήματα της Ανωτέρας και Ερασιτεχνικής Σχολής του δήμου, ενώ έχουν προσφύγει κατά του δήμου και στην Επιθεώρηση Εργασίας. Οριστική λύση θα δώσει η μετατροπή της ΔΕΑΔ σε κοινωφελή επιχείρηση, επισημαίνει ο πρόεδρός της Χάρης Αηδονόπουλος. Ετσι θα υπάρξει άμεση χρηματοδότηση από τον Δήμο Θεσσαλονίκης και απρόσκοπτη ροή χρημάτων. Αυτή αποφασίστηκε μεν στις 4/12/2008 αλλά δεν ολοκληρώθηκε η διαδικασία. Πάντως, προσθέτει, εντός της εβδομάδας πρόκειται να έρθουν κάποια χρήματα και η ΔΕΑΔ θα μπορέσει να καταβάλει τα χρήματα που χρωστάει στις καθηγήτριες χορού (ώς τις 20 Φεβρουαρίου). Και όχι μόνο αυτό, αλλά θα μπορέσει να καλύψει σειρά χρεών της προς 160 προμηθευτές από το 2003.


Σ. ΑΠΟΣΤΟΛΑΚΗΣ


ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 03/02/2009